Wednesday 25 September 2019

Amazing Thailand Krabi & Phi Phi Island Part 2

5 Days 4 Nights
(2 nights Phi Phi Island & 2 nights Krabi)
PART 2

Masih menggunakan itinerary yang sama cuma bermula dari 19/7/2019 (2 nights in Krabi)

Travel Date : 17th - 21st September 2019
Family capacity : 2 Adults + 4 Kids

Detail Itinerary

17/9/2019
4.00am Reach KLIA2
6.30am Depart
7.30am Arrive Krabi Airport
8.00am Take Transport to Phi2 Island Pier

12.30am Arrive Phi2 Island (Free and Easy)

18/7/2019
9.00am Outdoor Activity (eg: Snorkeling around Phi2 Leh)

19/7/2019
9.00am Take ferry to Ao Nang
11.00am Reach Ao Nang (Free and Easy)

20/9/2019
9.00am Outdoor Activity (eg : Snorkeling aroung Hong island)

21/9/2019
6.00am Reach Krabi Airport
8.00am Depart
10.30am Reach KLIA2

Video

Link Video (Overal) : http://bit.ly/2lCU9W9

Link Video ( Phi2 Island) : http://bit.ly/2n85A8Q

Link Video (Aonang Krabi Hong Island) : http://bit.ly/2n85A8Q

Seperti board kuning yang saya share di Part 1 (waktu ferry bertolak), kami pon bergerak dari Phi2 ke Aonang pada pukul 9:00am. Bawah ni saya share gambar feri yg kami naiki. Keadaannye sama masih beraircond sgt selesa....disbbkn anak dah naik bosan dudok dalam, boleh dudok di luar feri at your own cost la ye.....

Tiba di Aonang dalam pukul 11am.....kami teros ke Hotel yg kami booked iaitu Princeville Aonang Resorts & Spa. Hotel ini agak spacious utk family yg bawak anak2 yg ramai๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘ Anak nampak pool pon terus la berkubang kan...ape lg๐Ÿ˜„๐Ÿ˜„

Pada waktu petang tu, kami free and easy jalan2 sekitar kawasan.....Hotel ni mmg dekat dgn deretan kedai2, boleh jalan kaki aje ke mane2......kami berjalan kaki sampai ke kawasan masjid (Masjid Aonang Almunuawwarah) yg jarak die 1.2km....sape yg g Aonang mmg akan tau masjid ni sbb die femes.....die macam benchmark gitu....pegi mane2 mesti nk refer ngn masjid ni.....sepanjang jalan mmg ade gerai makan yg halal....bagi yg nak naik tuk2, harga tuk2 100 baht gitu (1 way), sebelom sampai masjid ade 1 gerai makan halal fav kami yg menghidangkan lauk2 yg sgt sdp especially kerabu mango die๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜

Lauk2 yg kami order...dr kiri kerabu mango, tomyam seafood, tomyam seafood kelapa (ade isi kelapa okay inside๐Ÿ˜‚), pakapau, kangkung ngn telo dadar...super sedap semua...tp klo nak makan green curry, sila ke restoren lain sbb sini punye rase rempah die kuat ya ampun....xtertelan...ni saya bg review honest je la eh.....senang....lepas makan tu jalan balek ke hotel sambil survey2 pakej2 ke Hong Island....tepi2 jalan tu byk jgk jual pakej2 aktiviti yg kite suka....boleh tgk2 la mane yg kenan di hati.....

Malamnye pulak, kami makan di steamboat restaurant yg diberi nama "Long Lae Buffet" yg lokasi nye 20min dr hotel. Bgtau aje van yg kite nak pegi Long Lae Buffet, tau aje diorg menuju ke situ. Kt sini makan die mmg berbaloi2 jgk sbb byk jenis mknan laut ade...baya dlm 380 baht dewasa. Klo bawak anak2, klo bernaseb baik, die xkira la...sbb anak saya makan nasi goreng aje pon๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ Saya share jgk la ape yg ade alang2 gamba dah ade...belangkas ade...tiram besar pon ade....sekali skala tergigit plak pearl kecik2 dlm tiram tu....bru nk menjd org kate๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

Pada keesokkan harinye, 20hb, kami pergi ke Hong Island. Faktor memilih utk pergi Hong Island (Ko Hong) ni sbb Hong Island ni cantik....xkira la lagoon die ke bay die ke...sume cantik2....mase xde anak dlu dah kayak di sini berdua dgn husband....tu yg tau sedikit sebyk tu....Pakej Hong Island ni die akan bawak sekali pegi ke pulau2 sekitar yg macam saya lukis kt bawah ni....line merah menunjukkan destinasi pertama, kedua dan ketiga....memandangkan saya ni jenis suka bace map, saya share la map dr Ao Nang Beach ke pulau2 ni.....

Ini pulak saya nk tunjuk gambaran zoom out sket kedudukan pulau2 yg kite pegi tu (lorekan warna kuning) yg berada between phuket and krabi....biase klo kite guna nama2 tempat2 yg femes sbg benchmark, mudah nk igt exact location๐Ÿ˜Š eceh, cm nk blaja geografi pulak...eh tp serious klo kite bace map, vacation kite akan lebih bermakna compare dgn kite ikot tour guide semata2 tanpa sebarang study. Saya pilih hotel pon mmg tgk map, cari yg dkt2 dgn Ao Nang Beach....

So kali ni, kami naik speed boat la plak kan....ritu kt phi2 island dah try long tail boat......tp klo nk compare thrill die, saya prefer long tail boat.....saya xsuke ramai2 la...tp masih bergantong pd pilihan masing2๐Ÿ‘๐Ÿ‘ jgn gadow2 bak kate dak2 wicet๐Ÿ˜‚

Pada 21hb seawal 6:00am dah bergerak ke airport ๐Ÿ˜Ž

Ok, saya dah janji nk bg breakdown cost kan...so ini la die....

Total lebur : RM 3240 (exchange rate 0.14)

Hotel
1. Hotel princeville resort & spa rm455 per night (2 nights)
2. Hotel Maiyada Resort rm150 per night (2 nights)

(Excluding tax)

Others
1. simcard 150 baht
2. transport airport to pier 400 baht
3. ticket feri ke phi2 1900 baht
4. gas for cooking incase kids hungry 110 baht (refer Part 1)
5. reach phi2 pier 40 baht
6. makan2 phi2 2000 baht
7. snorkeling around phi2 leh 2000 baht
8. ticket feri phi2 to krabi 1500 baht
9. pakej to hong island 3100 baht
10. transport to steamboat restaurant 200 baht (2 way by van)
11. makan2 krabi 2500 baht
12. souvenir 500 baht
13. naik tuk2 (teksi) 100 baht

(Excluding travel insurance, flight tickets)